Kurs dla „Wystarczająco dobrych rodziców”
- Da kogo: Dla rodziców dzieci w różnym wieku.
- Czas trwania: Cykl 14 dwugodzinnych, cotygodniowych spotkań.
- Cel: by nam rodzicom było lżej 🙂
- Co zyskasz po treningu: Treningi rodzicielskie mają za zadanie zachęcić rodzica do nabywania wiedzy na temat wspierania dziecka w sytuacjach społecznych, używania metod ułatwiających funkcjonowanie dziecka z jego objawami, bycia osobą organizującą działania dziecka i wspierającą je w interakcjach społecznych.
Dlaczego warto wziąć udział w kursie?
Rodzice wyrażają większą gotowość do współpracy ze szkołą, do rozmawiania i przekazywania informacji dot. nadpobudliwości oraz do bycia „adwokatem” swojego dziecka. Przestają postrzegać siebie tylko w roli „złego rodzica”.
Warsztat skupia się na opisie technik behawioralnych, zawartych w algorytmach dotyczących niektórych problemów w pracy z młodszym dzieckiem.
Rodzice otrzymają dodatkowo materiały do pracy.
Cel warsztatu
Zapoznanie rodziców z całą gamą oddziaływań przekłada się na:
- bardziej różnorodnie podejść do rozwiązywania trudności wychowawczych,
- dostrzegać zachowania dziecka w szerszym kontekście,
- rozpoznawać przyczyny i konsekwencje różnych reakcji swoich i dziecka,
- wprowadzić spójny i czytelny dla dziecka system zasad i konsekwencji,
- świadomie wykorzystywać wzmocnienia pozytywne – przez zastosowanie pochwał i nagród.
Program warsztatu
14-zajęciowy program pracy z rodzicami. Poszczególne zajęcia trwają 2 godziny zegarowe, odbywają się raz w tygodniu, pomiędzy zajęciami rodzice praktycznie ćwiczą poznane w trakcie danego warsztatu techniki behawioralne lub poznawcze.
Tematy poruszane w czasie warsztatów to m.in.:
- Komunikacja rodzic – dziecko – szkoła
- Zauważanie pozytywnych zachowań dziecka i chwalenie go za nie, praca na pozytywnych wzmocnieniach, nagradzanie pozytywnych zachowań, system żetonowy.
- Rygorystyczne przestrzeganie norm i zasad. Powiązanie przestrzegania i łamania przez dziecko zasad z system nagród i konsekwencji. Skuteczne wyciąganie konsekwencji.
- Wprowadzenie systemów żetonowych.
- Radzenie sobie z zachowaniami agresywnymi, wybuchem agresji impulsywnej.
- Wykład wstępny na temat ADHD, zaburzeń zachowania, celowego łamania norm, braku zasad, zaburzeń opozycyjnych i buntowniczych. Dlaczego z różnymi dziećmi trzeba pracować różnymi metodami, behawioralna analiza zachowania – teoria praktyka.
- Rozróżnianie objawów ADHD od objawów innych zaburzeń lub celowego łamania norm.
- Behawioralne i poznawcze techniki radzenia sobie z objawami ADHD – „okulary na ADHD” (opcje ułatwienia, w trakcie warsztatu omawiane są konkretne techniki pracy z objawami ADHD w szkole, klasie, w domu.
- Nauka identyfikacji konkretnej sytuacji problemowej i wiążącego się z nią trudnego zachowania, a także czynników bezpośrednio poprzedzających ich występowanie oraz czynników podtrzymujących.